Ar­bei­ten, for­schen und ler­nen im Soft­ware In­no­va­ti­on Cam­pus Pa­der­born

Wir bieten spannende Stellen für:

  • Studierende verschiedener Fachbereiche
  • Wissenschaftliche Mitarbeitende (Informatiker, Wirtschaftsinformatiker, Mathematiker)
  • Mitarbeitende in Technik und Verwaltung

Und das erwartet Sie im SICP:

  • ein aufgeschlossenes Team und ein angenehmes Arbeitsklima
  • ein professionelles, dynamisches und kollegiales Arbeitsumfeld
  • die Möglichkeit zur fachlichen und persönlichen Weiterentwicklung
  • das Arbeiten in interdisziplinären Themenfeldern mit Industriepartnern
  • eine exzellente Ausstattung und moderne Räumlichkeiten

Weitere Stellenausschreibungen unserer Mitgliedsunternehmen finden Sie hier.

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Wissenschaftliche* Mitarbeiter*in (w/m/d) im Themenfeld Optimierung von Energiesystemen

Ausschreibung

Wissenschaftliche*r Mitarbeiter*in (w/m/d) im Themenfeld Künstliche Intelligenz und Energiewende
Ausschreibung

Wissenschaftliche*r Mitarbeiter*in (w/m/d) im Rahmen einer Projektstelle

Ausschreibung

Studentische Hilfskraft (w/m/d)

Ausschreibung

Studentische Hilfskraft (w/m/d) oder Wiss. Hilfskraft mit Bachelorabschluss (w/m/d)

Ausschreibung

Design und Entwicklung von Digitalen Audits basierend auf Augmented und Virtual Reality

Motivation

Eine Produktabnahme vor Ort ist sowohl für Produzenten von Industriearmaturen als auch für Anlagenbetreiber Tagesgeschäft. Vor allem sicherheitsrelevante Bauteile wie Berstscheiben oder Sicherheitsventile müssen beim Hersteller geprüft werden – häufig erfolgt dies durch benannte Stellen wie den TÜV. Viele Betreiber überzeugen sich zusätzlich selbst beim Hersteller vor Ort davon, dass die gelieferten Produkte den gewünschten Spezifikationen und Leistungsmerkmalen entsprechen.
Dieses Vorgehen ist in der derzeitigen Pandemielage nur noch eingeschränkt möglich: Die Lösung für viele: digitale Abnahmen. Der Betreiber oder die Prüfstelle beobachtet per Videokonferenz die Prüfung der Produkte. Voraussetzung dafür ist ein genau definierter Dokumentationsvorgang.

Motiviert durch den obigen Anwendungsfall, soll in dieser Arbeit in Kooperation mit der REMBE® GmbH Safety + Control untersucht werden, in wie fern der Einsatz von Augmented (AR) und Virtual Reality (VR) Technologien eine Unterstützung für digitale Audits bieten könnte. Hierbei sollen zunächst Hardware- und Softwareseitige Anforderungen für die Lösung identifiziert werden. Daraufhin soll ein Lösungskonzept für digitale Audits basierend auf AR und VR erstellt werden, das prototypisch implementiert werden soll. Schließlich soll die Akzeptanz und der Nutzen der implementierten Lösung auf Basis von Fallbeispielen und Nutzerstudien evaluiert werden.

Aufgaben

Unterstützung des digitalen Audits durch AR/VR:

  • Daten zu Maschinen / Messmitteln / Materialien (bspw. Materialzeugnisse und Zertifikate) kontextbezogen einblenden
  • Daten zu Produktinfos (Videos, Beschreibungen) kontextbezogen anzeigen
  • Hinterlegung eines Audit-Drehbuchs (mit Möglichkeit zur Echtzeit-Anpassung durch „die Regie“ im Hintergrund)
  • Live-Übertragung auf entfernte VR-Brille des Kunden
  • Aufzeichnung des Audits

Kontakt

Enes Yigitbas

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Driving Simulator For Modern Car2X Scenarios

Motivation

The integration of autonomous and connected driving technologies presents a wide array of opportunities for the development of advanced driver assistance systems (ADAS). The integration of multiple sensors and controllers facilitates the vehicle's comprehensive perception of its environment. This implementation, such as the implementation of adaptive cruise controllers, serves as a very first step in this direction.
Through communication technologies, the exchange of sensor data among vehicles or the implementation of new algorithms, such as collision avoidance algorithms, on public roads is made possible.
Although substantial research is being conducted at an algorithmic level regarding the implementation of these technologies, the impact on drivers, who still play a partial role in the driving process, remains largely unexplored.
To address this issue, our research aims to investigate the impact of ADASs on drivers through the use of a driving simulator, based on the CARLA simulator. The idea is to extend CARLA to support a set of new features. This extended driving simulator should provide different user input devices, including a keyboard, steering wheel, and virtual reality headset, to enable a user to a predefined driving route. While driving, this user will be guided through various visual instructions and assistance on driving behavior, road conditions, and other road users. The impact of this guidance will be evaluated through user studies.

Task description

  • Development of dynamic UI elements in the context of cooperative driving (e.g., alerts, driving instructions) based on the driver's actions.
  • Realization of different user interfaces (keyboard, steering wheel, or VR technology)
  • Development of a versatile driving environment (sun, rain, snow, etc.)
  • Conducting user studies and evaluating user feedback

Prerequisites

  • Knowledge in the field of human-machine interaction
  • Good knowledge in Python and C++ (or willing to learn)
  • Ideally knowledge of the CARLA Simulator and the Unreal 4 Engine

Contact

Tobias Hardes
Dr. Enes Yigitbas
 

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Development of a VR Driving Simulator for Connected Mobility in Rural Regions

Motivation

In an increasingly connected world where rural regions are often dependent on private cars, the development of innovative solutions to improve the quality of life and accessibility in these areas is of crucial importance. New Mobility Paderborn (NeMo Paderborn) is an initiative that addresses this challenge and consists of more than 70 network partners. At the heart of NeMo Paderborn is the development and implementation of a swarm-like mobility system. Hubs are set up at central hubs as mobility-energy interfaces. Journeys are made individually as required and run without interruptions and without changing vehicles from the starting point to the destination. This concept will be well received by passengers due to its high level of acceptance. The region around Paderborn is ideally suited, as more renewable electricity is generated here than is consumed and intensive cooperation between local authorities, companies and universities is an established practice. Paderborn is thus becoming a role model for the mobility of tomorrow.

The aim of this thesis is to develop a VR driving simulator that offers users an immersive experience of NeMo's "Mobility on Demand" concept in rural regions. The implementation is based on the Unreal Engine with the Carla simulator.

Task description

• Development of a VR cab configurator: Development of an interface that allows users to configure their individual mobility requirements for a journey. These include start and destination, space requirements in the cab and route options.
• Integration of geographical data in Carla: For the visualization of the environment in which the cab moves, corresponding data is available in the form of "Cesium Batched 3D Tiles Data" files. This data must be made usable in the Unreal Engine (Carla) in order to create a custom map.
• Vehicle integration: Integration of the VR cab vehicle in Carla. Corresponding data is available
• Pass Through for Cabs: A real cab is available, which is to be made usable in the VR environment (or mixed reality environment) using "Pass Through". After the user has configured the journey in point 1, they should physically take a seat in the cab and carry out the journey from there.
• Interactive elements: During the VR ride, other Cabs and vehicles should be visible, which can interact depending on the user's configuration, e.g. passengers getting on and off.

Requirements

• Degree in computer science, computer engineering or a comparable field of study
• Strong expertise in the field of virtual reality and mixed reality
• Programming skills, preferably in C++ '
• Experience with the Unreal Engine (or the Carla simulator)

Contact

Tobias Hardes
Dr. Enes Yigitbas

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Sonja Saage

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